به گزارش ایکنا از گیلان، هادی حق شناس، استاندار گیلان امروز، ۱۸ آذرماه در اختتامیه استانی رویدادهای گرامیداشت هفته پژوهش استان گیلان که در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش برای حل مسائل و مشکلات جامعه، اظهار کرد: ما نتوانستیم خیلی از مسائل کشور را حل کنیم، اما نسل دانش آموز از طریق پژوهش باید کارها را پیش ببرد و آیندهساز شود.
وی با بیان اینکه در بخش های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و ترافیک و پسماند و آلودگی محیط زیست و غیره با مسائل مختلفی مواجه هستیم، افزود: ایران کشوری بزرگ با تاریخ چند هزار ساله و داشته های علمی و فرهنگی است که باید از آن بهره بگیریم.
استاندار گیلان خواستار آموزش مسئله یابی به دانش آموزان شد و تصریح کرد: دانش آموزان باید یاد بگیرند که اول، مسئله را درست تشخیص دهند، زیرا تشخیص و تبیین درست مسئله، نیمی از مشکل را حل می کند.
حق شناس با بیان اینکه در کنار مسئله یابی باید اولویت بندی مسائل را نیز انجام دهیم، گفت: تالاب انزلی، رودخانه های رشت، پسماند سراوان، پایانه مرزی و منطقه آزاد و گردشگری و فروش محصولات کشاورزی شامل چای و برنج و غیره از جمله مسائل استان گیلان است که باید با اولویت به آن پرداخته شود؛ در مقیاس ملی نیز با تورم و بیکاری و ناترازی ها مواجه هستیم.
وی از تصمیم سازان و تصمیم گیران خواست با رویکرد مسئله شناسی پیش بروند و افزود: متأسفانه طرح مسئله را از مدارس آغاز نکردیم. اگر مدارس و دانشگاه های ما طرح مسئله را آموزش می دانند، محصلان در طول تحصیل خود به آن مسائل فکر می کردند و امروز به راه حل می رسیدند.
استاندار گیلان، دستاورد مهم هفته پژوهش را حل مسائل کشور دانست و بیان کرد: ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد که نیمی از آنها موفق به حل مشکل ترافیک و پسماند و آلودگی محیط زیست شده اند و قطعا ما نیز می توانیم از رهگذر پژوهش به مسائل کشور بپردازیم و این شدنی است.
وی با اشاره به وجود ۱۲ هزار تاکسی در استان گیلان، به مصرف روزانه سه تا سه و نیم لیتری بنزین در استان اشاره کرد که سهم تاکسی ها ۱۰ درصد است و گفت: اگر از خودروهای کم مصرف و هیبریدی برای تاکسی ها استفاده کنیم، نه تنها نیازمند واردات بنزین نیستیم، بلکه فرصت صادرات پیدا می کنیم.
حق شناس با بیان اینکه همه مسائل قابل حل است، تصریح کرد: مسائل باید مسئله مردم باشد و اگر مسئله تبدیل به مطالبه شود، قابل حل خواهد بود لذا مهمترین دستاورد هفته پژوهش تربیت دانش آموزان پرسشگر است.
محمدحسین رمضانی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم در این آیین ضمن قدردانی از حمایتهای خیرین در رویدادهای پژوهشی اظهار کرد: همزمان با شروع هفته پژوهش زنگ پژوهش همزمان در مرکز استان و ۳۴ منطقه آموزش و پرورش نواخته شد.
وی افزود: این باور باید نهادینه شود که بدون تحقیق و پژوهش هیچ کشوری توسعه نمییابد، پژوهش امروز باید مسئله محور باشد تا بتواند مسائل کشور را حل کند، در این راستا به معلمین تاکید شده تا محتوای آموزشی با ایجاد مسئله برای دانشآموزان بازگو شود.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تأکید بر اهمیت پژوهش محوری در آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان هم باید از طریق تحقیق و پژوهش فراگیری دروس را دنبال کنند تا ماندگاری یادگاری داشته باشند، اگر میخواهیم پدافند خوبی در بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی داشته باشیم بهترین راهکار ایجاد فرهنگ پژوهش در دانشآموزان است.
رمضانی با بیان اینکه اعتقاد داریم پژوهش محوری باید از نخستین سالهای آموزشی دانش آموزان شکل بگیرد، تصریح کرد: فعالیتهای پژوهشسرایی و پژوهشکده تعلیم و تربیت علاوه بر فعالیت های مدرسهای برای دانش آموزان دنبال میشود که همکاران فرهنگی ما در قالب این فعالیتها، مشکلات آموزش و پرورش را تبدیل به مسئله میکنند و سپس مسائل را از طریق اقدام پژوهی رفع میکنیم.
وی بیان کرد: در بحث اقدام پژوهی همزمان با اجرای بیست وهفتمین دوره طرح «معلم پژوهنده» ۳۴۰۰ اثر پژوهشی از همکاران فرهنگی دریافت کردیم که ۱۷۰ اثر برتر انتخاب شد و بعد از داوری ۱۴ اثر به مرحله کشوری راه یافت و رتبه اول کشوری توسط محدثه شعبانی، از ناحیه دو رشت کسب شد.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: ۱۴ طرح پژوهشی خاتمه یافته داریم و کاربست آن را میتوانیم در ادارات و واحدهای پژوهشی داشته باشیم، هر هفته کارگاههای پژوهشی برای همکاران ما با هدف تدریس پژوهش محوری برگزار میشود، در نیازسنجی امسال ۱۳۸ اثر دریافت کردیم که بعد از داوری ۳۸ اثر فراخوان شده و قابلیت اجرا دارد.
وی با بیان اینکه ۲۱ پژوهش سرا در استان داریم و هر کدام به صورت تخصصی به موضوعات مختلف میپردازد، گفت: میطلبید فرمانداران بیش از پیش از فعالیت پژوهش سراها حمایت کنند.
انتهای پیام